X
تبلیغات
سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحيم اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِيِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي کُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً آمين يا رب العالمين

آموزش متوسطه (اول)

آموزش متوسطه (اول)
قـرآن -پیام آسمان- عـربی
زبان عربي را چگونه آموزش دهيم ؟
زبان عربي , زبان فرهنگ و تمدن اسلامي است و به قوم و ملتي خاص مختصر نمي شود و اقوام و ملتهاي مختلف را از شرق دور تا قلب اروپا در بر مي گيرد .


زبان عربي , زبان فرهنگ و تمدن اسلامي  است و به قوم و ملتي خاص مختصر نمي شود  و اقوام و ملتهاي مختلف را از شرق دور تا قلب اروپا در بر مي گيرد . از همان آغاز , همه ملتهاي مسلماني كه زبان عربي , زبان مادري  شان نبود  , براي آموختن  زبان عربي همت گماشتند , چه اين كه آن را زبان دين مي دانستند . همچنين توصيه موكّدي  كه بزرگان دين در توجه به آموختن زبان عربي مي كردند , از عوامل عمده در فراگيري اين زبان بود .
( تَعَلَّمُوا العربيَّهَ فَانَّها كلامُ اللهِ الَّذي يُكَلِّمُ به خَلقه .)
زبان عربي را بياموزيد , زيرا آن زباني است كه خدا بدان با بندگانش سخن مي گويد .
                                                                                                                      امام صادق ( ع )

مردم مسلمان ايران نيز در كنار ديگر ملتها و حتي در پيشاپيش آنها قدمهاي موثري در آموختن زبان عربي را داشتند تا جايي كه بيشتر كتابهاي صرف و نحو عربي از تاليفات دانشمندان مسلمان  ايراني است؛ مثلاً «« سيبويه »» دانشمند  بزرگ علم نحو ، اثر عمده خود «« الكتاب »» را با طرحي عالمانه و منظم در علم نحو تاليف كرد كه به عنوان مرجع درسي به شمار آمد و هنوز هم آرا ء و نظريات او در ميان نحوشناسان  حجت است . و نيز ابن سينا و امام محمد غزالي و ... بيشتر آثار خود را به ز بان عربي نگاشته اند . امروز زبان عربي يكي از چند زبان زنده دنيا است كه ميليونها انسان بدان سخن مي گويند و در كنفرانسهاي جهاني ، از جمله چهار زباني ( انگليسي ، فرانسه ، آلماني ،  عربي ) است كه در هر سمينار و كنفرانس بين المللي همه سخنرانيها و گفتگوها بدان زبانها ترجمه همزمان مي شود .
اكنون به بركت انقلاب شكوهمند اسلامي و به نص صريح قانون اساسي2 درس زبان عربي به عنوان يكي از دروس اصلي و مهم دوره راهنمايي و دبيرستان محسوب مي شود . اين اصل در شمار اصول فرهنگي قانون اساسي جاي گرفته و قانونگذاران  كشور براي احياي مجدد نور قرآن در دلهاي فرزندان  اين سرزمين ، تعليم زبان قرآن را لازم ديده اند .
اينك ما معلمان و دبيران عربي كه مسؤوليت  اجراي اين نظرات صحيح را بر عهده داريم ، بايد درباره چگونگي تدريس عربي در گذشته و حال بينديشيم و با مشخص  كردن هدف آموزش عربي ، راههايي را كه در كوتاهترين مدت و با آسانترين شيوه ، حصول مقصود را ميسر سازد ، بيابيم . شيوه كار  ما بايد با ذوق و فرهنگ و نياز دانش آموز سازگار باشد تا جذابيت لازم را فراهم آورد  و پيمودن اين راه نسبتاً طولاني در نظرش سهل و آسان جلوه كند .
بديهي است كه دست يافتن بر چنين راه و روشها در زماني كوتاه امكان ندارد و نيازمند تجربيات ارزنده اي است كه بايد هر ساله ، در ضمن تدريس بدان دست يافت . در اين مقاله قصد داريم پيرامون آموزش زبان عربي سخن بگوييم . نخست به ويژگيهاي  زبان عربي بپردازيم .
ويژگيهاي  زبان عربي
1) اشتقاق پذيربودن :
يكي از ويژگيهاي زبان عربي ، اشتقاق پذير بودن آن است . منشأ ساختن كلمات در زبان عربي «« ريشه »» كلمه است كه به كمك آن مي توان صيغه هاي مختلف فعل را در زمانهاي مختلف و اشكال متعدد اسم را ( مانند اسم فاعل ، اسم مفعول ، صفت مشبهه ، اسم مبالغه ، مصدر ميمي ، اسم مكان و زمان ، افعل التفضيل و ... ) ساخت .بر خلاف زبان فارسي كه يك زبان تركيبي است و با استفاده از تركيب ( پيشوند و يا پسوند ) از يك ريشه كلمات متعدد ساخته مي شود .
2) بي نيازي در واژگان
زبان عربي در بُعد واژگان ، يكي از بي نيازترين  زبانهاست ؛ به طوري كه براي بيان همه مفاهيم و انديشه هايي كه به ذهن انسان خطور مي كند ، واژگاني  خاص وجود دارد .
3) ثابت بودن ساختار زبان :
يكي از ويژگيهاي  كه خاص زبان عربي است ، ثابت بودن ساختار آن است . زبان آدمي همچون آب جاري است . طبيعت زبان اين است كه بر اثر مروز زمان دستخوش تغيير مي شود ؛ اما براي زبان عربي  يك وضعيت خاص پيش آمد كه آن را از زبانهاي ديگر جدا  كرد و مسيرش  را از حركت طبيعي خود خارج ساخت  و مسيري خاص براي آن قرار داد.  آن وضعيت حالت خاص ، همان نزول قرآن كريم  بدين زبان بود پس از نزول كتاب آسماني  اهل اين زبان آن را در اوج فصاحت و بلاغت يافتند و پذيرفتند كه فصيحتر و بليغتر از اين ممكن نيست و قبول كردند  كه اين كلام فوق توانايي بشر است ؛ لذا از آن را در نمونه اعلي در زبان تلقي كردند و از آن پس هر عرب زبان سخنان خود را با اين نمونه اعلا مي سنجيد .  بنابراين تنها زباني كه در طي قرون متمادي ، زبان زنده خواهد بود ، همين زبان قرآن يعني زبان عربي است .
زبان عربي را چگونه بياموزيم ؟
زبان مجموعه اي از نشانه ها و علايم صوتي است كه بر معاني و مفاهيم موجود دلالت مي كند و وسيله اي است كه براي ارتباط ميان  افراد يك اجتماع به كار مي رود ؛ بنابـــــــــراين  مفهوم زبان آموزي شامل همه مهارتهايي است كه موجبات تفهيم و تفاهم را فراهم مي كند .
بايد همه كوششهايي كه صرف آموختن زبان مي شود در جهت پرورش و رشد اركان چهارگانه آن ؛ يعني «« شنيدن »» «« گفتن »» ، «« خواندن »» ، و «« نوشتن »» باشد.
روشهاي فعلي آموزش زبان به دو گروه بزرگ : روشهاي  سنتي و روشهاي جديد تقسيم مي شود :
 روشهاي سنتي نيز خود به دو روش تقسيم مي شود :
1) روش سنتي ترجمه و دستور
2) روش مستقيم .
روش سنتي ترجمه و دستور اولين و قديمي ترين روش تدريس و آموزش زبان است كه هنوز هم كاربرد فراواني دارد .
اكنون زبان عربي در كشور ما به همين شيوه تدريس مي شود .
از ويژگيهاي اين روش آن است كه معلمان براي ياد دادن زبان اغلب از زبان مـــــادري كمك مي گيرند و از راه ترجمه به معاني و مفاهيم زبان دوم مي رسند .
اما روش مستقيم آموزش زبان تابع سه اصل است :
1) آموزش زبان دوم بدون دخالت زبان مادري انجام مي گيرد و معلم زبان از ترجمه كردن جملات به زبان مادري اجتناب مي كند .
2) يادگيري بر اساس تقليد شاگردان از معلم  و تكرار جملات استوار است .
3) شاگردان فقط از طريق مشاهده اشياء معني كلمات و اصطلاحات و مفاهيم زبـــــان دوم را در مي يابند .
اما روشهاي جديد نيز  خود به سه قسم تقسيم مي شوند :
1) روش سمعي و شفاهي ( شنيداري ـ گفتاري )
2) روش سمعي ـ بصري ( شنيداري ، ديداري )
3) روش آموزش برنامه ريزي شده
در روشهاي جديد زبان آموزي ، روش سمعي ـ بصري كاربرد بيشتري  دارد . اين روش اصولاً يك روش گفت و شنودي است . اساس يادگيري زبان ابتدا به صورت شفاهي  يعني از طريق شنيدن ، ديدن و در صحنه بودن است . در اين روش هر يك از واحدهاي درسي با يك گفتگوي پيوسته 10 تا 12 جمله اي كوتاه جريان پيدا مي كند . «« در شروع آموختن زبان ، يادگيري و تسلط كامل بر زبان محاوره ، بدون كمك زبان مادري ، هدف عمده روش سمعي  و بصري است . تقويت حرف زدن در كليه مراحل يادگيري زبان ادامه پيدا مي كند . اصولاً  تدريس  زبان محاوره آغاز آموزش زبان است .  در پي اجراي  دقيق يك سلسله تمرين ساختاري ، عادتهاي  زباني تازه در ذهن شاگردان جا بــاز مي كند  و شاگردان  كم كم به خلاقيتهاي  زبان شفاهي دست مي يابند  در مرحله دوم نيز آموزش قرائت و نوشتن مكمل يادگيري زبان شفاهي است . بنابراين  زبان آموزي  علمي است متحول و به وسيله دانشمندان  ، استادان  زبان  شناسان  و معلمان  موفق دنيا ، اصول  و قوانين آسان كردن  يادگيري  آن كشف  و تجربه  مي شود .  در هر جا  كه اين قوانين  مفيد تشخيص  داده شود  بايد براي آموزش و يادگيري زبان به كار گرفته شود. نكته بسيار مهم و قابل توجه آن است كه زبان يك مجموعه تفكيك ناپذير است و بايد به موازات هم مهارتهاي مختلف زباني را آموزش داد .
منبع :
1) سفينه البحار ، جلد دوم ، ص 1 172)          2) اصل شانزدهم قانون اساسي «« از آنجا كه زبان قرآن و علوم معارف اسلامي عربي است و  ادبيات فارسي كاملاً با آن آميخته است ، اين زبان بايد پس از دوره ابتدايي تا پايان دوره متوسطه در همه كلاسهاي و در همه رشته ها تدريس شود . »»     3  ) قلمرو زبان فارسي و آموزش زبانهاي بيگانه ، گروه زبان شناسي كار بسته وابسته به بنياد پژوهشهاي اسلامي ، ص 199 .
4) آموزش زبان عربي ، ععيسي متقي زاده


موضوعات مرتبط: مذهبی
[ جمعه بیست و ششم خرداد 1391 ] [ 22:31 ] [ مهدی برزگر ] [ ]
.: Weblog Themes By Weblog Skin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ جهت استفاده ی همکاران فرهنگی و دانش آموزان عزیز تهیه شده است امیدوارم که استفاده ی لازم را ببرید. با تشکر : مدیر وبلاگ (برزگر : دبیر دینی و عربی) (برای ظهور امام زمان صلوات)
نام وبلاگ : آموزش متوسطه (اول)
آدرس صحیح وبلاگ:
http://rahnamayaden.blogfa.com
ایمیل: taham@sabamail.com
لینک دوستان
پيوندهای روزانه